donderdag 18 september 2014

Blind - het (beeld)verhaal van Gladys

Afstudeer project St. Joost - fotografie Melanie E. Rijkers/Artstudio23.com
Met een loos en donker oog naar nergens blikken (Baudelaire, Les Fleur du Mal). Bij mijn zoektocht naar 'hoe en wat ziet zij??' heb ik ook gebruik gemaakt van duobeelden. Bij bovenstaande foto hoort: foto.
Afstudeer project St. Joost - fotografie Melanie E. Rijkers/Artstudio23.com

Afstudeer project St. Joost - fotografie Melanie E. Rijkers/Artstudio23.com

Afstudeer project St. Joost - fotografie Melanie E. Rijkers/Artstudio23.com

Afstudeer project St. Joost - fotografie Melanie E. Rijkers/Artstudio23.com
Gladys, een blinde vrouw uit Breda - mijn onderwerp in de serie Blind - 1995/1996 - analoog, kleinbeeld, zwart/wit
Alleen maar echte mensen.
Ik blikte bij de vorige post al terug op mijn afstudeerproject Beeld, maar naast Beeld ik maakte ook Blind. Blind was een onderzoek naar hoe het is om blind te zijn, voor mij als fotograaf leek me dat het ergste wat je kunt zijn/overkomen. Gladys is al vanaf haar geboorte blind, ze ziet alleen hele vage lichtvlekken, verder niets.
Ik volgde haar gedurende 1995/1996 en uiteindelijk vulde haar foto's 1 wand tijdens de eindexpositie in het atrium van het St. Joost. Naast reportage foto's maakt ik ook een serie dubbelbeelden, waarbij een kleurenfoto de gedachte of het gevoel wat Gladys had bij dat moment uitbeeldde.

Gladys, bedankt, nogmaals, nog steeds. Wat een prachtige vrouw ben je!

Afstudeerproject Blind - expositie in het atrium - fotografie
Melanie en Gladys
NB: tijdens de expositie nam ik Gladys mee naar de 3D beelden, zodat zij deze ook kon 'zien'. (aan mijn foto's 'zag' ze niets, daarop is niets de voelen) Ik loop al vanaf dit project te denken dat je foto's een reliƫf zou moeten kunnen geven, speciaal voor blinden om te kunnen voelen hoe de foto is.

Ik heb t geprobeerd door bariet foto's te bewerken (over te tekenen/door de drukken) maar dat had niet het door mij gewenste resultaat. Ook een foto in bijv. klei namaken werkt niet, je mist dan veel detail.

Maar nu, met de 3D printer!!!! Zou je daar ook foto's 3D mee kunnen uitprinten?!?!? Help, maker/ontwikkelaar/fabrikant, kunnen we niet een keer een testje doen??? Zijn er computerprogramma's die een 2D foto kunnen omzetten in een 3D beeld, of moet het origineel altijd ook 3D zijn?!? #dtv


Geen opmerkingen:

Een reactie posten