zondag 14 januari 2018

Zen meditatie en mindfulness workshop

Zen.nl Breda
Wanneer ik het zaaltje binnenstap en op een groot zwart kussen plaatsneem vind ik het toch wel spannend. Mediteren, mindfulness, is dat wel wat voor mij? Gelukkig hebben veel andere deelnemers hetzelfde onwennige gevoel; en hoe ga je nou goed op dat kleine kussentje zitten?

Mindfulness betekent niet meer dan aandachtig, opmerkzaam zijn 

Ik doe op een koude zondagochtend mee aan een introductieles bij Zen.nl Breda. De zen-leraar is een man in spijkerbroek en wat me meteen opvalt is de tevreden uitdrukking op zijn gezicht. Hij leert ons hoe goed rechtop te zitten, en je hoeft je ogen niet eens helemaal dicht te doen.

Het ‘ruggegraat-trainen’ is heerlijk: kaarsrecht zitten ontspant veel meer dan lui achterover leunen, is mijn eerste inzicht! Mediteren kan ook zittend op een stoel of als loop-meditatie. Mindfulness is ook in je eentje een eind gaan fietsen of gaan fotowandelen, waarbij je puur zien toepast, het kijken, het zijn zonder oordeel.
 

Chinese thee
De sisalvloer deed me denken aan mijn jeugd, hierop leerde ik lopen

De loop-meditatie was voor mij een fijne ervaring, de sisalvloerbedekking deed me denken aan mijn jeugd. Ik ben geboren in 1971 en leerde lopen op zo'n zelfde soort vloer. Wanneer de zenleraar meer verteld over het boeddhisme, noemt hij ook het volgende gezegde:
Een wijs man werd gevraagd hoe hij ondanks zijn vele bezigheden zo ingekeerd kon zijn.
Hij antwoordde:

'Als ik sta dan sta ik;
als ik ga dan ga ik;
als ik zit dan zit ik;
als ik eet dan eet ik;
als ik spreek dan spreek ik ...'

Degene die de vraag stelden, zei:
'Dat doe ik toch ook?
Maar wat doet u nog meer?'
Hij antwoordde wederom:
'Als ik sta dan sta ik;
als ik ga dan ga ik;
als ik zit dan zit ik;
als ik eet dan eet ik;
als ik spreek dan spreek ik ...'

Weer zei de man:
'Dat doe ik toch ook?'
Toen zei de Zen-monnik:
'Nee, als je zit, dan sta je al;
als je staat, dan loop je al;
als je loopt, dan ben je er al;
als je eet, dan ben je al klaar.'


Mijn moeder Toos (overleden in 1991) had in de laatste jaren van haar leven dit gezegde in haar hobbykamer hangen. Later heb ik het voorgelezen tijdens haar uitvaart, evenals bij haar moeder's uitvaart. 

Veel ben ik vergeten, nu denk ik weer even aan mijn moeder, dat ook zij steun heeft gevonden in het spirituele tijdens haar ziek-zijn. Zelf wil ik 110 worden ("111" zegt mijn jongste zoon dan, "da's een mooier getal mam") en ik ben blij dat ik in goede gezondheid mijn verlichting mag vinden. 

Sinds mijn 40e - tegelijk met de opkomst van de positieve psychologie, waar ik tot voor kort nog niet van gehoord had - zie en leg ik verbanden tussen wetenschap en spiritualiteit, maar ook tussen cultuur en de mensheid. Dit blog bijhouden is ook onderdeel er van, evenals de workshop mindfulness en zen meditatie


Bij de derde meditatie, de ademhaling tellen meditatie, zat ik tegen al mijn verwachtingen (en oordelen) in, er het diepste in. Wat een mooi inzicht wederom!
Stress-reductie en meer in het moment zijn  

Bijzonder was de mandarijn-sensatie. Het fruit eerst voelen, zien, ruiken en zelfs proberen te horen voordat je proeft. Ik heb een partje mandarijn nog nooit vanuit zoveel hoeken bekeken en de uiteindelijke smaaksensatie was echt anders dan de normale hap-slik-weg. Ik betrapte mezelf erop dat ik eenmaal thuis op rustiger wijze at en meer genoot van het eten.

Je bent vaak bezig met het een, terwijl je denkt aan het ander. Hierdoor ontstaat chaos in de geest, ook wel het lijden genoemd. We ervaren het kwetterende apen-brein, constant door elkaar rollende gedachten. Onjuiste aandacht kan leiden tot stress en burn-out klachten. 

Mindfulness trainingen en meditatie helpen om de aandacht te focussen. Door te mediteren ga je op een afstand naar je gedachten kijken en het hier-en-nu bewust leren te ervaren.

Meer over het boeddhisme, De Vier Nobele Waarheden en Het Achtvoudige Pad in een volgende blog. Wil je zelf de workshop mediteren en mindfulness volgen, neem dan contact op met Zen.nl Breda.



Enso, zen cirkel
De cirkel van Zen - symbool van verlichting
Zen is een levenskunst, een manier van leven die zich uitstrekt over alle activiteiten van de mens. Deze Japans georiƫnteerde levensbeschouwing kent vele takken en specialiteiten, maar het basisdoel blijft nog steeds de volledige verlichting van de mens.

De cirkel (Enso) is het symbool van verlichting, kracht, het universum, het "alles", de leegte.

"Jij wees de weg, en die is rond"
Tekst: Jos Davids, kaart gekregen na mam's overlijden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten